Assalamualaikum kepada semua pelayar-pelayar blog...
kini anda berada di zon Norazlina [atau] Nora...
terima kasih kepada sesiapa yang sudi melawat, termasuk atau tersesat ke zon saya ni...
di zon ini saya sekadar ingin mencoretkan perjalanan hidup saya...
agar saya dapat melihat pencapaian saya masa kini dan masa akan datang....

bermula dengan cabaran 30 hari menulis blog...
adakah saya berjaya menyahut cabaran ini?? kita lihat bersama-sama...

lawatan sambil belajar...

:: Jom jalan-jalan di sini ::

Blog writing....

Daisypath Anniversary tickers

Monday, May 12, 2014

244 - stew tahu

Assalamualaikum

salam ceria dan penuh bersemangat~!!

tajuk entry dah tau makanan...
saya cuba memasak stew lepas saya rasa saya kena jaga kesihatan saya..
lepas kegemaran makan daging bakar tidak boleh diteruskan. [selepas 3 bulan tak makan, last week saya makan daging bakar.. 'heaven' ]

search la kat en.google.. kenapa stew?
hmmm.. misinya kurangkan minyak dalam makanan
jadi disebabkan saya sedikit addict dengan drama korea, terjeak la tengok makanan mereka.
orang korea ni kalau tengok dalm banyak2 drama mereka, sup, kimci, sayur2an tak pernah tinggal.
kalau makan daging bakar pun balut dengan daun salad, kalau hidangan atas meja, penuh dengan lauk dan sayur setiap kali makan. tapi kuantiti sedikit.

search punya search..ada juga bahan-bahan yang agak pelik. 
jadi saya cari yang simple. saya tak tahu apa rasa stew. jadi cuba je la. kalau kena dengan selera..boleh buat lagi.

(mix all) kentang, timun, cili hijau,
bawang besar,, bawang putih,
ikan bilis 10ekor cukup, tahu
(rebus)
dah mendidih masukkan soy paste (taucu)
nak masukkan cendawan butang pun boleh.
tambah udang
pertama kali rasa... terrible..  cubalah. yang ni tak perlu hot paper flake. [wink*]
tak tau nak cari kat mana hot paper flake tu.

kalau tak masukkan timun pun tak apa.. sebab timun akan jadi lembik.
saya tukar dengan white mushroom. cendawan butang tak perlu.
stew tahu nidah jadi macam kegemaran. 
saya tukar juga udang kepada ayam kadang2.

nota hati: dah banyak kali makan stew tahu. sehingga semalam saya jumpa hot paper flake. saya cuba sebagai juadah berbuka puasa. bezanya pedas.
kiri yang macam di atas. tukar udang dengan ayam.
kanan saya tambah hot paper flake. pedas2..
sebab masukkan ayam.. bit oily come from that chicken.

No comments:

jom baca cerita lain juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...