Assalamualaikum kepada semua pelayar-pelayar blog...
kini anda berada di zon Norazlina [atau] Nora...
terima kasih kepada sesiapa yang sudi melawat, termasuk atau tersesat ke zon saya ni...
di zon ini saya sekadar ingin mencoretkan perjalanan hidup saya...
agar saya dapat melihat pencapaian saya masa kini dan masa akan datang....

bermula dengan cabaran 30 hari menulis blog...
adakah saya berjaya menyahut cabaran ini?? kita lihat bersama-sama...

lawatan sambil belajar...

:: Jom jalan-jalan di sini ::

Blog writing....

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, August 21, 2010

65 - puteri mandi...

Assalamualaikum...

Sudah melewati Ramadhan ke-10..Alhamdulillah... [sungguh cepat masa berlalu...] tak mo raya lagi..tak mo cepat-cepat.. baju raya baru ada sepasang... tidak..tidak...
huh~ sungguh tak ada kaitan dengan tajuk di atas... hahaha

hrummm... ingat tak mahu buat apa-apa entry selama seminggu..[mogok] hahaha..[poyo]
sepanjang puasa...saya tak pula meragam-ragam nak makan itu ini..Alhamdulillah...tak payah susah-susah.. bazar ramadhan pun belum saya kunjungi...[saya tak suka] kalau ke bazar pun..saya mesti tak beli apa-apa.. hahaha... [sungguh sukar untuk jatuh cinta dengan jualan mereka] maaf~ [cerewet~!!]

tapi.... tiba-tiba saya teringin nak makan kuih...puasa ke-9 saya buat buah melaka [ceh..kuih senang..pandai la buat.. tu pun atas bantuan kakak..] saya menonton tv je lepas kakak ambil alih.. hehehe

hari ke-10, tiba-tiba saya nak makan kuih puteri mandi. wah..baru masuk tajuk..hahaha...kuih rupanya... teringat kat ma... hwa...hwa..bila mahu pulang ke kampung.. help..help..sangat rindu padanya.... saya tak suka sangat pun kuih ni... tapi.. rindu kepada bonda tercinta..kalau pulang ke kampung, kakak-kakak rajin request kuih kat ma.. salah satunya kuih puteri mandi la... saya tumpang je.. saya tak request pun..apa yang ada saya sapu...janji ma yang buat...hwa...rindu lagi.. mau nangis sudah....

tapikan..walaupun saya tak request apa-apa, my lovely mom mesti tau apa yang saya mahu makan...[tak tipu...jangan jeles. cop~ saya bukan anak manja ok~~] beliau akan beli siap- siap..kalau ada la...kadang-kadang siap tempah. maklum la..en.ketam bila bulan penuh sedap la makan...bebob la en.ketam tu..kalau tak..kulit saja yang ada.. [masak lemak cili api] hrumm...sangat rindu..sob..sob... :((

tak sedey..tak sedey... nanti pulang ke kampung...minggu depan..sabar..sabar...
ok..ok... jom tengok apa yang saya buat dan hasilnya.. hehehe..

mula- mula sediakan tepung nya...[tepung pulut ye??]
macam nak buat kuih buah melaka tu...[tapi tak ada gula kt dalam tepung tu]
yang ni saya buat...[senang je..yg ni..memang la saya pandai] huhuhuu
saya pilih 3 kaler je..sbb tu je yang saya jumpa kat dapur. opss..ada lagi satu, kaler biru
pitam saya melihat kaler tu..kalo dulu-dulu, masa kecil-kecil dulu,
kaler biru tu racun.. hahahaha [poyo lagi]
dah rebus dan dah masak, rendam dalam air dulu supaya tak melekat sementara nak buat mandiannya ya??hehehe

ni bila nak mandikan mereka... hahaha
toskan airnya...supaya tak banjir puteri tu mandi nanti
[macam cantik je kaler-kaler tu.. huhuhu]


mandian = [masukkan air + gula merah + gula putih]
masak smp mendidih, masukkan kelapa.
bila dah kering sikit air..masukkan la puteri-puteri yang warna-warni tu...
[yang ni kakak buat. saya baru belajar tadi.. hahaha]

ni rupanya puteri-puteri yang sudah dimandikan


sedia di hidang.... [owh..maaf..pencahayaan tak cukup..]
maklum la..maghrib..gelap... [tak ada kaitan kot~..hahaha]

yang pasti..kaler putih semua milik saya... hahaha [saya penggemar putih tegar...] ^_^
bila sudah habis kaler putih... baru la saya makan kaler lain...
yang pasti...beshhh...~~~!!!
boleh try di rumah ok??

arghhh....sudah lewat.. tidak...
selamat malam...
selamat pagi...
selamat segala-galanya....

p/s: kepada calon-calo suami... ^_* pandai buat kuih ni tak bermakna teror memasak.. tak juga bermakna tak pandai memasak...hhuhuhu

wassalam.....



2 comments:

zalizalu said...

wah2.. boleh laa jadi calon nie.. :P da lama tak makan.. kat cni susah nak jumpa T_T

balik kampong nanti laa nak cari.. :P

- Cik Norazlina [@tau] Nora - said...

muahaha...boleh2..sila la jadi en.calon kalau cukup umur yer?? ^_^
hik hik hik...

kat sini tu kat mana?
kuih tu jarang kot org buat :)hehehe

jom baca cerita lain juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...